Hogyan javíthatja egészségét a dohányzásról való leszokással


Dohányzásról leszokás

Dinya Zoltán, pszichiáter A dohányosok nagy része annak tudatában is tovább dohányzik, hogy tisztában van annak veszélyeivel. Ennek legfőbb oka, hogy a dohányzás az egyik legsúlyosabb - a kemény drogokra jellemző mértékű - függőséget képes létrehozni.

Daganat: ez szerepel a leleten, ha baj van Erős dohányosoknál jelennek meg az elvonási tünetek:"- idegesség és nyugtalanság,- fáradtság,- alvászavarok, - koncentrációzavarok,- ingerlékenység, depresszív hangulat,- megnőtt étvágy, falánkság,- súlynövekedés- a férfiak átlagosan három kilót, a nők négy kilót híznak a dohányzás abbahagyása után. A testi elvonási tüneteknél sokkal súlyosabbak a pszihés problémák. A cigaretta utáni erős vágynak köszönhető, hogy a dohányzás abbahagyása után néhány napon vagy héten belül újabb cigaretta után nyúl az illető. Mégis megéri az első, talán legnehezebb napokat, heteket átvészelni.

Statisztikai adatok szerint évente a dohányosok 70 százaléka szeretne lemondani a dohányzásról, mintegy 30 százalékuk meg is kísérli, de ténylegesen csak százalékuknak sikerül hosszabb időre lemondania a cigarettáról. Komoly függőségről van tehát szó, ahol az elhatározáson és akaraterőn túl gyakran egyéb segítségre, "mankóra" is szükség van.

Dohányzás: módszerek a leszokáshoz - Egyedül nem megy

Az első lépés persze minden esetben a valóban komoly elhatározás, enélkül eredmény eleve nem érhető el. Amennyiben azonban a döntés megszületett, lehetőség van nem csupán az akaraterőre bízni a leszokás sikerességét, hanem különböző terápiákat is segítségül hívni. Hirdetés A legszélesebb körben a nikotinpótláson alapuló módszerek terjedtek el.

hogyan javíthatja egészségét a dohányzásról való leszokással mi bánthatja a dohányzást

Ennek lényege, hogy a dohányzás abbahagyásával párhuzamosan valamilyen formában pótolják a szervezetbe jutó nikotint, így csökkentve a megvonásos tüneteket.

A terápia általában három hónapon át tart, ezalatt fokozatosan csökkentik a nikotin bevitelét.

hogyan javíthatja egészségét a dohányzásról való leszokással fájhat a dohányzás a szemnek

Kik és mikor? A dohányosok többsége jellemzően éves korban kezd el cigarettázni.

Felmérések szerint a korosztály harmada, fele elismeri, hogy legalább alkalomszerűen cigarettázik. Korábban erős férfi dominancia volt tapasztalható a dohányosok körében, azonban az utóbbi évtizedekben a nők körében is egyre inkább divat a dohányzás, talán az egyenjogúság iránti igény egyik vadhajtásaként.

Így fordulhat elő, hogy míg férfiaknál mérsékelt csökkenés észlelhető a dohányosok számában, addig a nők körében inkább emelkedett a dohányosok száma.

Tweet Ennek egyik eszközeként a média, külön is a közösségi média fontos szerepet játszik abban, hogy minél több emberhez elérjen a kezdeményezés. Ezt kiaknázva hozták létre a Szegedi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Kar Magatartástudományi Intézet oktatói és a Szegedi Tudományegyetem hallgatói a CigiSzünet oldalt, ami már több mint két és fél éve segítséget nyújt a leszokni vágyóknak.

Míg Magyarországon az as években a férfiak majd 50 százaléka dohányzott, a nőknek ugyanakkor csak kb. Tapasz és tabletta A legegyszerűbb, orvosi felügyelet nélkül is alkalmazható módszer a nikotintapasz használata.

hogyan javíthatja egészségét a dohányzásról való leszokással hirtelen hagyja abba a dohányzást

Napi egy tapasz felragasztását követően egyenletes mennyiségű nikotin jut a szervezetbe, csökkentve a megvonásos tüneteket. A tapasz akár terhesek dohányzásról való leszoktatására is alkalmas, és műtétre váró betegeknél is alkalmas lehet a dohányzás kiváltására.

Ismert a rágótabletta, ahol a dohányos maga szabályozhatja a számára szükséges mennyiséget a rágás sűrűségével. Nem dohányzókon enyhe mérgezéses tüneteket okozhat.

hogyan javíthatja egészségét a dohányzásról való leszokással leszokni a dohányzást asztmával

Ha valaki nem szereti a rágót, akkor a tabletta nyelv alatt oldódó formája is beszerezhető. Súlyos függőség esetén szóba jöhet orrspray vagy inhaláló berendezés is. Gyógyszeres megoldások A nikotin tartalmú készítményeken túl az utóbbi években elérhetőek bupropion hatóanyag tartalmú gyógyszerek, hogyan javíthatja egészségét a dohányzásról való leszokással a sóvárgást csökkentve megnövelik az akaraterőt, sőt a megvonásos tüneteket is csökkentik.

A dohányzás abbahagyása előtt héttel kell elkezdeni a szedését, majd legalább egy hónapig kell folytatni azt.

hogyan javíthatja egészségét a dohányzásról való leszokással a dohányzásról való leszokás betegségei

A sikeres leszokások arányát 30 százalékra javítja, alkalmazását nehezíti azonban, hogy felírásához szakorvosi javaslatra van szükség. Elérhető még a Nicobrevin nevű kapszula, amely enyhe nyugtató, sóvárgás csökkentő hatású készítmény, kámfor és eukaliptusz olaj tartalma miatt a légzést is javítja.

Ez vény nélkül kapható a patikákban. Kell a dohány? Ne adjuk fel!

A CigiSzünet segít letenni a cigarettát

A gyógyszeres támogatáson túl legalább ennyire fontos a lelki támogatás is. Pszichoterápiás foglalkozások segíthetnek a dohányzási szokások megváltoztatásában, a motivációk megértésében, egyéb szorongásoldó technikák megtanulásában, a járulékos lelki okok feltárásában és orvoslásában.

A hipnózis és - avatott kezekben - az akupunktúrás beavatkozás szintén nagyon hatékony lehet a szorongás oldásával, sóvárgás csökkentésével. Emellett még számtalan többé-kevésbé hatékony módszer létezik elektromos cigi, lézeres terápia, csoportfoglalkozásoka legfontosabb azonban a szilárd elhatározás, melyet mind gyógyszeresen, mind pszichés támogatással érdemes megerősíteni a minél nagyobb hatékonyság érdekében.

hogyan javíthatja egészségét a dohányzásról való leszokással a dohányzásról való leszokás elsötétíti a szemet

Ha elsőre nem sikerül, ne adjuk fel, próbáljuk újra és újra, akár többféle módszer igénybevételével! Lehet, nekünk más módszer lesz hatásos.

Megtakarítás kalkulátorunkkal kiszámíthatja, mennyi pénzt spórolhat meg. Azonnali vagy fokozatos leszokás?

Mind a saját, mind környezetünk egészsége, jó közérzete megér ennyit. Forrás: WEBBeteg.